Kleur

Omdat niet iedereen begrijpt wat Bloganuary is: hier is de website waar voor mij (Winnipeg tijd) om 6:00 uur elke dag een vraag wordt gesteld waar ik een blog over “moet” schrijven. De mensen erachter zijn die van WordPress.com: de originele WordPress mensen die een platform maakten om blogs mee te schrijven. Later kwam er een .org versie waarmee mensen professionele websites kunnen maken. Daar ben ik ook aardig op thuis. Maar goed, de vraag van vandaag kan je dus op https://bloganuary.wordpress.com terugvinden:

Welke kleur beschrijft je persoonlijkheid en waarom?

Ik ben wel een mens van kleur, nooit zwart en wit. Ik word onrustig als ik op de verf afdeling van de plaatselijke bouwmarkt loop en alle kaartjes ziet met voorbeeldkleuren. Als ik me niet inhoud loop ik met tien kleuren kaartjes naar buiten om er vervolgens bij nader inzien niets mee te doen. Want mooie kleuren kan je beter op een stuk aardewerk smeren dat nog moet worden afgebakken, dan op je muur van je huis. Ik heb in de loop van de jaren geleerd dat voor muren alleen neutrale kleuren echt goed werken en dat je met de kleur van een kussen of een fluitketel om maar wat te noemen wel uit je dak kunt gaan.
De schade is beperkt gebleven. De plinten rondom het raam waren in mum van tijd weer wit en het potje verf is in een uithoek van de kelder een stille dood gestorven. Ik was ergens in de 20 en weet sindsdien beter.

In mijn werk als web designer kan ik meestal wel aardig mijn kleur gevoel kwijt en ach, in mijn kleding ook wel. Mijn rode winter- en wandelschoenen zijn een opvallende verschijning waar ik al veel complimenten op heb gehad.

Het huis waar we nu wonen heeft bruin/beige muren die soms zelfs grijs lijken, afhankelijk van het kleur licht dat er op valt. Ik had van het oude huis al een paar rode spulletjes zoals een KitchenAid mixer en een fluitketel, en in de loop van de laatste jaren hebben we de rode stal verf die we hadden meegenomen leeggestreken op wat houten bankjes buiten. Voor je het weet is rood een leuke accent kleur geworden die rond de kerst nog wat extra sfeer geeft en vrolijk afsteekt tegen de gedegen, moderne en neutrale saaiheid die op de muren zit en de sneeuw buiten.

Is mijn persoonlijkheid dan ook rood? De laatste jaren ben ik van blauw zeker wat meer opgeschoven naar rood. Steeds meer volg ik mijn intuïtie en laat ik met niet meer zo meeslepen met de emoties van anderen. Ik durf meer voor mezelf op te komen en weet redelijk snel rake dingen te zeggen.

Tegelijk ben ik ook niet knal rood, ik heb met de meeste mensen veel geduld, ben vergevingsgezind en kan me heel flexibel opstellen als ik voel dat de ander dat helpt en nodig heeft.

Misschien ben ik dan wel paars, ergens ertussenin en een kleur die mooi past bij blauw en rood. Ook een hele mooie kleur trouwens. Niet voor op de muur, maar voor een leuke trui, jas of muts zeker wel. Net een beetje genuanceerder dat knal rood, met een beetje diepgang.



Leave a comment