Eieren en gek voorjaarsweer

Gisteren belde ik de buurvrouw met een wanhoopskreet: onze koelkast ging bijna niet meer dicht. We hebben al een aantal weken een overvloed aan eieren.
Met al snel een oogst van een dikke 12 eieren per dag moet je natuurlijk wel een beetje afzet hebben om niet volledig onder die dingen begraven te worden. Gelukkig bestelde de buurvrouw gelijk 5 doosjes, dus stond ik alles bij elkaar heel wat eieren te wassen. Want in het voorjaar zijn ze vaak een stuk viezer dan in de winter.

Eerder die dag gaf ik een buurmeisje van een jaar of 18 maar een doosje eieren toen ze haar hond kwam halen die weer eens wat omzwervingen had gemaakt en bij ons langs kwam. Gelijk het paar schaatsen maar teruggegeven dat we met schaamrood op de kaken hadden gevonden in de garage. Oeps, die hadden ze twee jaar geleden of zo uitgeleend aan Kevin en nu had Thomas er nog snel een paar keer mee kunnen schaatsen. Ik vermoed niet dat het buurmeisje er nog in paste, maar ja, dat hoort natuurlijk niet. Dus dan maar een doosje eenden eieren om het goed te maken, en ook omdat haar moeder wel eens wilde weten hoe dat zou smaken.

Paul kwam thuis met de mededeling dat een collega scharreleieren helemaal geweldig vond, dus maakte ik ook voor haar een doosje klaar. Al met al was mijn koelkast 84 eieren lichter. Plus nog de vier eieren die we ‘s avonds aten in de roerbak schotel. Maar ‘s avonds kwam Thomas al weer binnen met een nieuwe lading.

De eenden blijken inderdaad allemaal dames, waar we ook om hadden gevraagd toen we ze vorig jaar bestelden. Meestal hebben ze geen idee wat ze je geven, maar bij dit ras konden ze het wel aardig voorspellen. Ik had liever geen heren want eenden worden nogal eens broeds en voor je het weet lopen er weer zoveel eenden meer op het terrein. Om inteelt te voorkomen hadden we er dan wel een paar moeten slachten. Nou is eend heel lekker, maar ik moet er niet aan denken om er een de nek om te draaien. Iedereen die onze eenden ooit heeft ontmoet, zal dat begrijpen: het zijn geweldig lieve en vrolijke dieren die genieten van het leven en ontzettend naar elkaar omkijken. Maar goed, ook deze vier dames produceren minstens een ei per dag. Ik heb er ook wel eens zes geraapt.

Nou kreeg ik ook nog eieren van een plaatselijke legbatterij zodat ik hun vele maten en soorten eieren een doosjes kon fotograferen voor hun nieuwe website. Die staan nog steeds ook in de koelkast. Help!!!

Ondertussen kijk ik maar niet te veel naar buiten, want nadat alle sneeuw binnen een week was weggesmolten en we werden getrakteerd op temperaturen tussen de 15 en de 24 (!) graden voor een volle week, ligt er vanmorgen in een keer weer sneeuw buiten, is het al een week grijs en staat er een vervelend windje. Ik ben een zon-mens en kom hier normaal prima aan mijn trekken, maar deze week ga ik maar weer in kerststemming of zo. Kaarsje aan, wintermuziek op en wachten tot de zon weer door komt. Volgens de laatste berichten zondag weer. De eieren productie zal wel weer even wat stagneren, want kippen en eenden zijn ook niet zo blij met dit soort weer en ik kan ze geen ongelijk geven.

Maar de jongens hebben dus genoten van een enorm mooie “March Break”, een week voorjaarsvakantie, waarin ze met t-shirtjes genoten van buiten. Normaal is het in Maart overdag gemiddeld 3 graden boven nul ofzo. De paarden genoten er ook enorm van en lagen soms heerlijk half te slapen in de weide. Pilgrim vindt het niet erg als je dan even bij hem komt staan en blijft gewoon lekker liggen. Zelfs als de jongens met een vriendinnetje langskomen.

Pilgrim geniet net zo veel van de kinderen als zij van hem

Een van de mooiste voorjaarsgeluiden is als je de kreek weer hoort stromen na een aantal maanden stilte. De eenden hoorden het ook en terwijl ik vorig jaar nog een kinderzwembadje vol gooide met water, is dat nu nier meer nodig. Elke ochtend lopen de dames nu na een luidruchtig “goedemorgen” door naar de kreek om daar even lekker te gaan zwemmen.

De eenden genieten van een stromende kreek

Ik ga mijn wanten vanochtend maar weer opzoeken en de kachel opstoken. Misschien laat ik dat kaarsje en de sfeermuziek nog even. Voor je het weet is de sneeuw toch weer weg. Hoop ik.

Leave a comment